Ha egy négy csillagos szállodában fogsz nyaralni, akkor biztos vagy abban, hogy tiszta ágyneműben tudsz majd pihenni…avagy mi alapján kapják a csillagokat a szállodák?

Így mindjárt az elején tisztázzuk, hogy ha egy szálloda négy, vagy akár öt csillaggal rendelkezik, akkor az még korántsem garancia arra, hogy tiszta fürdőszobát, vagy tiszta matracot fogsz találni az általad elfoglalt szobában.

Azt gondolná az ember, hogy minél több a csillag, annál előkelőbb, jobb szolgáltatásokat nyújt egy szálloda. Ez valóban így van, csak a jobb szolgáltatás nem mindig terjed ki a tisztaságra.

Te megtudnád mondani, hogy milyen különbségek adódhatnak egy három, egy négy, vagy esetleg egy öt csillagos szálloda között? 

Amikor szállást szeretnél foglalni, akkor először megnézed a szálloda neve mellett lévő csillagok számát, majd gyorsan átmész az értékelés oldalra, és elolvasod az ott járt vendégek véleményét. Majd döntesz! Viszont abban már nem igazán vagy teljesen biztos, hogy jól döntöttél-e, hiszen fogalmad sincs arról, hogy egy-egy plusz csillag neked miért lesz jó. Pedig nagyon hasznos lenne, ha legalább nagy vonalakban tudnád, hogy miben térnek el az egyes kategóriák szintjei. Így biztosabb lehetsz a döntésedben, hogy érdemes volt számodra egy több csillaggal rendelkező helyért többet fizetni, vagy csupa olyan szolgáltatást tartalmaz a magasabb ár, amire egyébként semmi szükséged, és nem is fogod használni.

A szállodák besorolása

A szállodákat a Hotelstars Union kategóriánként egységes követelményrendszere alapján sorolják be egytől öt csillagig különböző szintekre. Ez azt jelenti, hogy a részt vevő országok esetében valamennyi létesítményben, nemzetközileg is ugyanazt a kényelmi fokozatot, ugyanazokat a szolgáltatásokat fogod megtalálni. Legalábbis elvileg. Azt viszont ne felejtsd el, hogy a besorolás a szolgáltatásokra tér ki leginkább. A tisztasági megfelelést csak érinti, de nem tér ki arra részletesen, hogy milyen is egy tiszta fürdőszoba, vagy egy tiszta ágynemű. A porcicákat pedig egyáltalán nem említi meg ez a szabályzat.

A besorolás fokozatai és a hozzájuk tartozó követelmények röviden a következők.

  • Egycsillagos szálloda lehet az a hely, ahol minden szobához tartozik fürdőszoba, vécé, színes tévé, asztal és szék, valamint telefon. Az épületben legalább porta, csomagmegőrző, reggeli- és italfelszolgálás, illetve napi takarítás van.
  • A két csillagnak már feltétele az olvasólámpa, a szekrény polcokkal, a törölköző, a tisztálkodószerek, és az, hogy büféreggelit, higiéniai szereket tudj vásárolni a hotelben, miközben a fizetést hitelkártyával rendezed.
  • Egy háromcsillagos szállodában mindig beszélnek valamilyen idegen nyelven. A nap nagy részében működik a porta, és mindig elérhető. A szobákban és közös helyiségekben van internet, hajszárító, arctörlő, bőröndtartó, tükör, vasalási lehetőség, mosás, cipőtisztítás, sőt plusz párnákkal, takarókkal is készülnek. A vendégpanaszokat szervezetten kezelik.
  • A négycsillagos helyeken minimum 18 órán át működik a recepció, de 24 órában elérhető. Italfelszolgálás, bár, kényelmes berendezés, szobaszerviz, büféreggeli vagy a la carte kínálat, fürdőköntös, papucsok, zuhanysapka, kozmetikai szerek és tükrök várják a vendégeket.
  • Az ötödik csillag ehhez képest jókora ugrás. Itt már 24 órán át van recepció, alkalmaznak kocsirendezőt, ajtónállót, londinert. A szobákban minibár, egyedi kiszerelésű kozmetikai cikkek, széf, PC-csatlakozás, vasalási és cipőtisztítási lehetőség biztosított. A szobaszerviz éjjel-nappal működik, van étterem, concierge szolgáltatás és esti ágyazás.

Minden magasabb fokozat esetében feltétel, hogy a szálloda megfeleljen az alacsonyabb kategória előírásainak is.  

Kérdem én, hogy mi az értelme egy négycsillagos szállodában egy fürdőköpenynek, ha a zsebe le van szakadva. De a zuhanysapkára sem lesz szükségem, ha a tusoló penészes vagy vastag vízkővel van megáldva, hiszen nem fogok ott zuhanyozni, és még panaszt is emelek. De ha az ágyneműn foltot találok mikor lepihennék, akkor bizony nagyon jól jön a 24 órában működő recepció, hiszen máris cseréltetem az ágyneműt egy foltmentesre.

Akárhogy is nézem a szállodák csillagbesorolásának szabályzatát, ezen az egy soron kívül semmit nem találtam a tisztasággal kapcsolatban: A tiszta és higiénikus körülmények minden kategória alapfeltételeit képezik.

Márpedig ez édeskevés ahhoz, hogy az a bizonyos szálloda valóban tiszta legyen.

Rendre Fel!